Miekenrens.reismee.nl

San Cristobal en Palenque

Vrijdag zijn we aangekomen in Mexico! In de stad San Cristobal de las Casas. Erg schattig koloniaal stadje, maar anders dan Antigua. iets minder mooi, maar wel veel meer locals! Hier in de staat Chiapas wonen nog echte Indianenvolken en dat is te merken in de stad. We voelden ons soms een beetje ongemakkelijk, zo groot en wit als we waren!

Daar kwam nog een bijdat het op een plein vlakbij ons hostel feestweek was, wat inhield veel muziek (inclusief fanfareband die om 5u sochtends door de straat marcheert) en elk uur of half uur (niet echt een touw aan vast te knopen) knallend vuurwerk en een hels lawaai van de klokketorens! Echt een chaos, met allemaal dronken Mexicanen :pWij sliepen bij het raam, dus na twee dagen waren we gesloopt.

De rest van het stadje is wel erg gezellig, hebben er een hele dag rondgelopen om winkeltjes en kerken te bekijken. Ook zijn we in het ambermuseum geweest. Amber is een versteende harssoort en als je die slijpt krijg je hele mooie stenen. De staat Chiapas is bekend om zijn Amber Rioja (rode steen) dus daar hebben we kleine oorbelletjes van gekocht. Erg interessant museum trouwens.

Voor het eerst ook zelf gekookt in het hostel om onze kosten te beperken, wat er meteen op neerkwam dat we drie maaltijden hadden voor twee personen voor een 10tje. Kip met avocado zonder kip met worst. lekker.

Gister zijn we naar de Cañon del Sumidero geweest. Een rivier die tussen twee enorme rotswanden doorstroomt. Die rotswanden zijn supermooi en soms wel 1 tot 1,5 km hoog! Echt indrukwekkend! Wel een toeristisch bootje, maar ach. Op een van die rotsen hebben eens honderden inwoners van Chiapas collectief zichzelf naar beneden geworpen omdat ze zich niet over wilden geven aan de Spanjaarden. Echt een bizar idee.

Vanochtend hebben we de bus genomen naar Palenque en meteen vanmiddag de ruines bezocht. Heel anders dan Tikal (minder hoog en groot) maar je ziet wel meer schilderingen, reliefs en je kan ook de tempels in, wat het toch wel heel speciaal maakte. Rens vond Tikal mooier, Ellemiek vond het om het even.Rens heeft trouwens een boek gekocht over de wetenschap van de Mayas. Hij is er niet uit weg te slaan en kan ons straks alles vertellen!

Morgen weer een lange busreis van 8 uur naar Merida, de hoofdstad van Yucatan. De eindbestemming komt steeds dichterbij!

Suus

Lekker worst met avocado :P

anton

ik mag in douce france ook even op internet. machtig mooi allemaal. geniet nog van de laatste dagen!!